'Passie voor beeld' Sinds 2011 ben ik mij gaan specialiseren in commerciële sfeerfotografie. Immers, het doel van de fotografie voor opdrachtgevers is dat er nieuwe of extra klanten mee getrokken worden wat zich uiteindelijk moet vertalen in extra omzet voor diezelfde opdrachtgever. In de loop der jaren ben ik zeer ervaren geraakt in het 'vangen' en omzetten naar beeld van de aanwezige sferen op locatie. Iets wat zich bij de verschillende opdrachtgevers vertaald in daadwerkelijk meer transacties en omzet. Rode lijn in de fotografie is dat het een 'feel good feeling' oproept bij de kijker van de foto's, wat zijn weerslag heeft op het resultaat en de beleving hiervan. Specialisaties binnen de commerciële sfeerfotografie zijn voor mij woningen en voor het gebruik in de retail op bv megadoeken in winkels. Daarnaast worden er voor o.a. Zinesters, 3voor12 en Stichting Projazz ongeveer 70-80 concerten en festivals per jaar gefotografeerd. Maar ook oraties voor Rijksuniversiteit Leiden, symposia voor TU Delft en congressen voor het Platform EMG. Vaak enorme uitdagingen mbt het bestaande licht omdat flitsen hier 'not done' is. Om dan tóch dat resultaat te krijgen wat het verschil maakt is een combinatie van ervaring en materiaal. De insteek is altijd om tegen een scherp tarief een maximaal product af te leveren aan de diverse opdrachtgevers. Flexibiliteit, commercieel denken en snelheid bij uitvoering maar zeker ook bij aflevering zijn handelskenmerken geworden. Er wordt altijd met all-in prijzen gewerkt, dus nimmer verrassingen achteraf. Ongeacht de opdracht vertaal ik dat eigenlijk, anders dan hier op de site gesteld, niet in aantallen foto's. Alles wat technisch goed is en bruikbaar voor het beoogde doel word geleverd, zonder krampachtig aan een bepaald maximum aantal foto's vast te houden. Ik ben trots lid van DuPho, Dutch Professional Photographers. Op fotografisch gebied: Als ik in staat ben de beelden die ik zie 'te vangen' met behoud, of versterking, van de aanwezige sfeer. Het 'feel good gevoel' eruit halen, vastleggen op beeldmateriaal. Natuurlijk en ongekunsteld. Vaak met bestaand licht, soms met hulp van onzichtbaar aangevuld met licht van 'buitenaf', maar altijd onzichtbaar voor de uiteindelijke kijker van het beeld. Waarbij het gemaakte beeld altijd een doel heeft, in mijn geval is dat vaak een commerciële sfeer toepassing of een verslaglegging van een evenement of gebeurtenis. Of het oproepen van een gevoel, een al dan niet onbewust verlangen. Het is een constant patroon van bewaken wat er gemaakt wordt en checken of dit blijft voldoen aan het gestelde doel. Buiten fotografie, bezig zijn met muziek, de passie voor andere culturen en flora en klassieke auto's. Maar met stip bovenaan de sociale contacten met de wereldbewoners om mij heen. Het stelt je in staat om de sfeer die je beleefd tijdens een reportage, of dat nu in een bedrijf, een te verkopen pand, bij een symposium of een concert is vast te leggen en mee te nemen. Waardoor de kijker die er niet bij was, of die wil weten hoe iets er uit ziet, toch bijna diezelfde ervaring opdoet. Díe trigger waardoor kijkers klanten worden bij opdrachtgevers, waardoor lezers luisteraars worden op concerten, waardoor kijkers anders omgaan met hun tuin of betrokken raken bij de goede doelen waar ik voor werk. Nadenken en inspelen op die kleine facetten die maken dat mensen besluiten nemen om iets wel of niet te doen. En dat besluit te kunnen sturen met beelden. Dát maakt mijn vak zo bijzonder.
10 jaar ervaring
Als professional in vastgoed, architectuur of met een bouwonderneming of klusbedrijf is het belangrijk dat er een goed verzorgd, verfrissend, portfolio overlegd kan worden. immers, het kan het verschil zijn in opdrachten binnenhalen of missen omdat je het moet doen met matige / scheve telefoonfoto’s. In potentiële opdrachtgevers overtuigen of nét de boot missen. Voor een verzorgde uitvoering van het vastleggen van diverse objecten kan ik u uitstekend van dienst zijn. Niet alleen top in de verzorging, maar ook in het nakomen van gemaakte afspraken, tijdige levering volgens afspraak, inlevingsvermogen en commercieel vastleggen! Duidelijke prijsstellingen, altijd inclusief nabewerken tegen vaste tarieven. Oplevering normaliter dezelfde dag. Voor bouwplaatsbezoek zijn veiligheidsschoenen en helm aanwezig. ...
Weinig licht en dansende mensen op jouw feest? Geen probleem! Omdat ik per jaar ongeveer 80 concerten fotografeer is snel handelen, ook in lastige omstandigheden als gewoel, weinig licht of snel bewegende onderwerpen geen enkel probleem! Ook is er de ultieme tussenvorm van draagbaar studiolicht / flitsers aanwezig om indien gewenst grote ruimten vol personen toch in 1 keer te kunnen fotograferen. Uitgebreid portfolio op verzoek online beschikbaar. Ook voor oraties, congressen en symposia! Tijdens mijn werkzaamheden ben ik zo onopvallend mogelijk aanwezig, maar leg (bijna) alles vast! Voor feesten ben ik beschikbaar op vrijdag- of zaterdagavond. Opleveren doe ik binnen 2 dagen! ...
Als fotograaf met een enorme passie voor muziek is het geweldig als je beide kunt combineren. Sinds 2010 fotografeer ik voor verschillende media concerten. Van lokale, regionale, landelijke en internationale artiesten en bands. Reportages bij interviews, album releases, festivals of 'gewoon' op het podium. Meer dan 80 acts per kalenderjaar passeren mijn lenzen. Het is daarbij van doorslaggevend belang dat je de juiste spullen hebt want hoge lichtsterke instellingen (ISO) gaan averechts werken. De lenzen en de sensor gecombineerd met veel ervaring moeten het doen. Ervaring, ervaring, ervaring en ervaring is waar het om gaat. Waardoor je de juiste belangrijke momenten er uit haalt en op de juiste plaats staat. Een goede voorbereiding is essentieel. Net als een zeer snelle levertijd. Concert, reistijd plus 1 uur is 10-20 foto's klaar voor aflevering. Voor symposia en congressen: Mijn uitrusting er op ingericht om met weinig licht te kunnen werken, daarnaast geluidsarm dus onopvallend! ...
Een fotoserie moet de sfeer van de woning of het pand uitstralen, zonder dat de inrichting of meubels daar teveel invloed op heeft. Immers, iedere potentiële koper heeft een eigen stijl. Door een 'huis' en geen 'thuis' te fotograferen bereik je dat kijkers op Funda niet afhaken op je prominent in beeld gebrachte bankstel maar de mogelijkheden zien van datgene wat je aanbied. Door gebruik te maken van vaak meerdere flitsers in de daglichtkleuren van het seizoen blijft dit onzichtbaar voor de kijker. Lampen binnen aan is toch in het echte leven ook niet nodig? Dus uitgezonderd een toilet of andere donkere ruimte doen we dat met fotograferen ook niet. Inmiddels heb ik meer dan 7500 huizen met aandacht gefotografeerd, in veel gevallen met daarbij video of 360 graden fotografie enz. Voorafgaand aan een sessie ontvangt u een uitgebreid PDF vol tips om de woning optimaal te kunnen presenteren. Een fotosessie duurt globaal 1-1,5 uur, zodat het maximale resultaat behaald kan worden. ...
...