Er kunnen verschillende redenen zijn om een zakelijke portretfoto te laten maken. Zakelijk portret fotografie bestaat uit drie categorieën, namelijk: social media fotografie, high end portretfotografie en modefotografie.

Wil jij een portret van jezelf voor op social media? Met deze portretfoto laat je al je volgers op LinkedIn, Facebook, Instagram of Twitter in één oogopslag zien wie jij bent en laat je meteen een sterke indruk achter. Die eerste indruk maak je maar een keer.

High end portretfotografie is luxe, stijlvol en tijdloos. Op de foto's is het karakter van de gefotografeerde meteen te ontdekken. Dit karakter is op de foto's te zien omdat de fotograaf meer aandacht besteed aan het leren kennen van jouw persoonlijkheid.

Modefotografie legt de focus op de kleding van je nieuwe lente-zomer of herfst-winter collectie. Modefoto's van de kledingstukken apart of juist van kledingsets die zó goed gecombineerd zijn, dat ze klanten inspireren en de verkoop verhoogt.


Misschien ga je niet vaak op de foto. Daarom staan hebben we een aantal tips om rekening mee te houden voor degene die een zakelijke foto laten maken. 

1. Maak van te voren een plan

Bij zakelijke portretfotografie is het belangrijk dat je van te voren goed bedenkt wat het doel is en wie je doelgroep is. Komt de foto bijvoorbeeld op de website van je bedrijf? Dan is het vaak gebruikelijk dat de foto in dezelfde stijl is als die van de andere werknemers.

Wordt hij gebruikt voor social media, dan kan je er zelf invulling aan geven. Zolang het maar stijlvol en professioneel blijft. 

2. De styling van je zakelijk portret

Bedenk van te voren in wat voor setting je de foto wilt laten maken. Op je werkplek, een egale achtergrond of juist meer in een huiselijke sfeer. Voor alle settingen geldt: zorg voor rust. Teveel verschillende dingen zorgen voor afleiding. 

3. Kleding

Voor een zakelijke foto is het belangrijk dat je goed nadenkt over welke kleding je draagt. Zorg ervoor dat dit in dezelfde stijl is als je normaal naar je werk gekleed gaat. Je wilt immers niet dat er een enorme kloof is tussen beeld en realiteit. Denk goed na over de kleur die je aantrekt, buiten of het je staat ja of nee, stralen kleuren allemaal een bepaalde emotie uit. 

  • Donkerblauw en grijs: deze kleuren stralen betrouwbaarheid, zakelijkheid en autoriteit uit. 
  • Zwart: dit staat voor creativiteit, autoriteit, drama, maar ook afstandelijkheid.
  • Rood: dit is een hele sprekende kleur, het kan agressiviteit uitstralen. Dit is niet per se negatief, wanneer het bij je functie past. Je moet hier wel mee oppassen. 
  • Wit: deze kleur is heel neutraal. Het heeft een pure en frisse uitstraling. Een witte blouse straalt professionaliteit uit. 


4. Oefen van te voren

Als je niet vaak door een zakelijke portretfotograaf wordt gefotografeerd kan het erg onwennig zijn. Het kan helpen om van te voren voor de spiegel je houding en gezichtsuitdrukking te oefenen. Het is nog steeds heel anders, maar het is een stapje in de goede richting. 

Misschien vind je het helemaal niet leuk, maar is een zakelijke foto puur noodzakelijk. Zeg dat van te voren tegen de fotograaf. Er zijn een hoop trucjes waarmee de shoot een stukje leuker wordt of waarmee de spanning mee weggenomen wordt. 

5. Overleg met de fotograaf

Het lijkt heel simpel, maar wordt vaak toch vergeten. Overleg met je fotograaf. Deel je eigen ideeën, zeg wat je zelf vindt. Maar zeg het ook als je zenuwachtig of gespannen bent. Of als je het juist heel erg leuk vindt. Hoe beter de connectie is tussen jou en de fotograaf, hoe beter het resultaat wordt.  


Wil je een zakelijke foto maken?

Heb jij een zakelijk portret fotograaf nodig? Vul de locatie van de fotoshoot in en kies de soort fotografie (Portretfotografie zakelijk en Portretfoto zakelijk vallen onder Profielfoto). Kies eventueel ook een fotopakket. Zo vergelijk je in enkele klikken alle aangesloten zakelijke fotografen en vind degene die bij jou past.