Een eerste indruk is belangrijk in de zakenwereld. Als de eerste indruk goed is kan dit bepalend zijn voor een eventuele samenwerking. Ook denken mensen aan jouw profielfoto te kunnen zien of jij ‘betrouwbaar’ bent.

Een goede profielfoto verzekert je van een positieve eerste indruk. Maar hoe val je op tussen duizendenden professionals met goede profiel foto's? Met behulp van 3 praktische tips leer je eenvoudig de aandacht te trekken van recruiters en/of potentiële zakelijke relaties.

Hoe wil je online overkomen? Twijfel je of jouw favoriete selfie wel geschikt is voor LinkedIn? Moet je een nieuwe foto van jezelf maken met je mobiele telefoon? Of kan je beter een LinkedIn profielfoto laten maken door een zakelijke fotograaf?


1. Ben je écht jezelf op jouw LinkedIn profielfoto?

Hoe wil je overkomen op jouw Linkedin profielfoto? Dit is de sleutelvraag die bepaalt hoe je jezelf online presenteert. Het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Een mismatch tussen je LinkedIn foto en een eerste kennismaking zorgt voor verwarring.

Wil je formeel of informeel overkomen? Dit hangt af van je persoonlijkheid, maar ook van de sector waarin je werkt. Denk daarom goed na over je kleding, make-up en/of haar. En laat dit naadloos aansluiten bij het bedrijf waarvoor je werkt of wilt werken.

Daarnaast is het niet verboden om te lachen op een LinkedIn foto. Met een lach kom je al snel toegankelijk en betrouwbaar over. Maar overdrijf het niet. Het blijft een social medium voor professionals.

2. Bepaal zorgvuldig de compositie

De compositie bepaalt de synergie van de foto. Dit betekent dat alle onderdelen van het shot op elkaar zijn afgestemd en een geheel ontstaat. Dit is cruciaal voor een mooie foto, omdat de aandacht naar jou hoort te gaan. Neem daarom de volgende compositie do’s en don’ts in overweging:

  • Ga voor een zakelijke portretfoto, waarbij je gezicht en schouders in beeld zijn;
  • Zorg voor goede belichting, want je wilt niet dat je gezicht wegvalt door de schaduw;
  • Zorg voor voldoende contrast tussen je gezicht en de achtergrond. Een witte- of zwarte achtergrond is geschikt. Door een gekleurde achtergrond val je meer op. Denk hierbij aan de psychologische betekenis van kleuren (bijv. blauw is betrouwbaar en rood is passievol en sterk). Met een kleur kan je dus ook de eerste indruk beïnvloeden.
  • Gebruik geen vakantiefoto’s of selfies;
  • Gebruik geen zwart-wit foto’s. Ondanks dat een zwart-wit foto er stijlvol uit kan zien, val je toch minder op tussen kleurenfoto's;
  • Gebruik geen foto’s, waarbij meer in beeld is dan je gezicht en schouders.


3. LinkedIn profiel fotograaf inschakelen

Door het inschakelen van een LinkedIn fotograaf om een LinkedIn foto te laten maken ben je de concurrentie een stap voor. Het is namelijk vaak lastig om zelf een goede LinkedIn foto te maken. Een professionele fotograaf helpt je om de juiste weerspiegeling van jezelf op beeld te krijgen.

Om een goede zakelijke profielfoto te laten maken, kan je een betrouwbare fotograaf inhuren die jou helpt. Een professionele fotograaf heeft veel leuke profielfoto ideeën. Tijdens het maken van deze foto wordt er rekening gehouden met de volgende dingen:

  1. Belichting: als er schaduwen in je gezicht komen, is de foto niet zakelijk en nogal rommelig. Daarom is een goede belichting belangrijk voor een foto voor LinkedIn.
  2. Locatie: je hoeft niet per se voor een witte of zwarte muur te poseren om een zakelijke profielfoto te hebben. Het is wel belangrijk dat de locatie past bij het bedrijf waar je voor werkt en dat de locatie niet afleidt van jouw gezicht. 
  3. Uitstraling: de uitstraling is met name belangrijk voor het bedrijf. Het is de bedoeling dat je jezelf bent, maar je wel de normen en waarden van het bedrijf uitstraalt. Dit kan je doen door je gezichtsuitdrukking te controleren.
  4. Lichaamshouding: op een portretfoto is het vooral belangrijk dat je schouders niet gespannen zijn en dat je een beetje een soepele pose kan maken. 
  5. Kleding: het is belangrijk lekker zittende, maar zakelijk ogende kleding aan te trekken. Wanneer jij je goed voelt in een bepaalde outfit, straal je dit ook uit. Ook bepaalt de kleding een groot deel van de uitstraling die een bedrijf wil hebben. 

Zorg ook voor een goede zakelijke profielfoto op Whatsapp

Als je door je Whatsapp lijst scrollt zie je veel verschillende profielfoto's. De een heeft een foto van een huisdier. De ander heeft een vakantie foto. Een van je beste vrienden heeft een foto met jou als profiel foto.

Meestal maakt een mooie profielfoto op Whatsapp niet uit. Heb je echter een telefoon van de zaak? Of een waar je Whatsapp zakelijk op gebruikt? Dan is het belangrijk om professionele profielfoto's te gebruiken:

  1. Het zorgt voor vertrouwen, omdat mensen weten met wie zij te maken hebben
  2. Een foto zorgt dat mensen eerder contact met je opnemen
  3. Het is de eerste indruk die mensen krijgen van jou en het bedrijf waar je voor werkt

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor jouw instagram profielfoto en andere sociale netwerken.


Nieuwe profielfoto voor LinkedIn maken?

Nieuwe profielfoto maken? Happix heeft een groot aanbod zakelijke portret fotografen. Zo vind je gemakkelijk een LinkedIn profiel fotograaf waar je een goed gevoel bij hebt. Zoek en vergelijk via Happix de fotograaf die bij jouw past.