Op mijn 12e jaar kreeg ik mijn eerst camera: een AGFA Click II, gewonnen met een wedstrijd. Daar is mijn liefde voor fotografie begonnen. Langzaam aan werden mijn wensen uitgebreider, wat resulteerde in meer geavanceerde camera's. De start van de digitale camera's was nog niet overtuigend, maar inmiddels niet meer weg te denken. Op mijn 64e gestopt met reguliere werkzaamheden en me volledig toegelegd op mijn passie: fotografie! Dat doe ik inmiddels met heel veel genoegen, ik kijk niet op een uurtje en kan me volledig richten op projecten die mij plezier verschaffen. Tevreden opdrachtgevers daar kan ik reuze van genieten. Elke nieuwe opdracht is weer een uitdaging om er wat bijzonders van te maken. Ik moet er voor waken dat ik de lat niet telkens hoger leg dan nodig, wat onnodige stress kan voorkomen. Ik probeer me vooraf goed in te leven in de opdracht en als ik dan na afloop van een shoot de foto's presenteer bij de opdrachtgever en een smile op het gezicht ervaar, is er voor mij weer een klus geklaard. Een foto zegt meer dan honderd woorden, zegt men weleens. En dat klopt. De huidige mens is vooral visueel ingesteld. Als fotograaf ga je anders naar je omgeving kijken; scherper, je legt meer details vast; altijd denkend in beelden. Dat verrijkt mijn leven; ik hoop nog heel lang door mijn zoeker te blijven kijken.
16 jaar ervaring
Bedrijfsfotografie is een uitgebreide vorm van fotografie. Ten eerste is de aard van het bedrijf een factor; de bedrijfsgrootte speelt hier ook in mee. Altijd weer spannend en uitdagend om bij een nieuw bedrijf aan de slag te gaan. Ook binnen dit kader zijn meerdere varianten mogelijk; zo kan het gaan om foto's van de bedrijfspanden met interieurs, foto's van het fabricage proces, foto's van de uiteindelijke producten, maar ook soms een open dag van het bedrijf voor klanten. Dat maakt deze vorm van fotografie tot één van mijn favorieten!\n\nBedrijfsfotografie is een uitgebreide vorm van fotografie. Ten eerste is de aard van het bedrijf een factor; de bedrijfsgrootte speelt hier ook in mee. Altijd weer spannend en uitdagend om bij een nieuw bedrijf aan de slag te gaan. Ook binnen dit kader zijn meerdere varianten mogelijk; zo kan het gaan om foto's van de bedrijfspanden met interieurs, foto's van het fabricage proces, foto's van de uiteindelijke producten, maar ook soms een open dag van het bedrijf voor klanten. Dat maakt deze vorm van fotografie tot ��n van mijn favorieten! ...
Industriële fotografie is een ruim begrip. Dat is al zichtbaar in mijn voorbeeld foto's. Het is een heel divers onderwerp, wat telkens weer spanning en adrenaline oproept bij een nieuwe opdracht. Ik heb me aangewend om me goed in te leven in de soort industrie en, in grote lijnen, de werking ervan. Een bezoek vooraf is eigenlijk altijd een must. Keuze van camera en lenzen worden hieraan gekoppled; ook vaak wordt hieraan een tijdsbestek gekoppeld. Interieur of exterieur zijn ook aspecten die hierbij belangrijk zijn. \n\nIndustri�le fotografie is een ruim begrip. Dat is al zichtbaar in mijn voorbeeld foto's. Het is een heel divers onderwerp, wat telkens weer spanning en adrenaline oproept bij een nieuwe opdracht. Ik heb me aangewend om me goed in te leven in de soort industrie en, in grote lijnen, de werking ervan. Een bezoek vooraf is eigenlijk altijd een must. Keuze van camera en lenzen worden hieraan gekoppled; ook vaak wordt hieraan een tijdsbestek gekoppeld. Interieur of exterieur zijn ook aspecten die hierbij belangrijk zijn. ...
Interieur fotografie is een vorm van fotografie die ook weer zijn linken heeft met andere vormen van fotografie, welke ik beoefen, zoals architectuur, maar ook bedrijfsfotografie of industriële fotografie. Ook hier is weer onderscheid tussen het correct vastleggen van een ruimte, een zgn. referentie beeld, of het creëren van een sfeervol interieur; afhankelijk van de keuze van de opdrachtgever. Bij interieur fotografie moet je altijd roeien met de riemen die je hebt, oftewel vaak woekeren met de ruimte. Een creatieve geest bij de oplossing hiervan brengt altijd weer een dankbare blik van de opdrachtgever aan het eind van de rit.\n\nInterieur fotografie is een vorm van fotografie die ook weer zijn linken heeft met andere vormen van fotografie, welke ik beoefen, zoals architectuur, maar ook bedrijfsfotografie of industri�le fotografie. Ook hier is weer onderscheid tussen het correct vastleggen van een ruimte, een zgn. referentie beeld, of het cre�ren van een sfeervol interieur; afhankelijk van de keuze van de opdrachtgever. Bij interieur fotografie moet je altijd roeien met de riemen die je hebt, oftewel vaak woekeren met de ruimte. Een creatieve geest bij de oplossing hiervan brengt altijd weer een dankbare blik van de opdrachtgever aan het eind van de rit. ...
Het fotograferen van een evenement vraagt om inleving. Daarom start ik altijd ruim op tijd om de sfeer te proeven. Die pobeer ik vast te leggen in mijn beelden. Elk evenement vraagt om een andere aanpak; de situatie is altijd anders, het publiek is anders en de ruimte is anders. Voorts heb je nog te maken met licht en rook effecten, wat aardig wat cameratechniek vereist. Hoe meer effecten, hoe mooier ik het vind! Het fotograferen van een evenement geeft mij altijd power, wat overkomt van de aanwezige vrolijke mensenmassa. \n\nHet fotograferen van een evenement vraagt om inleving. Daarom start ik altijd ruim op tijd om de sfeer te proeven. Die pobeer ik vast te leggen in mijn beelden. Elk evenement vraagt om een andere aanpak; de situatie is altijd anders, het publiek is anders en de ruimte is anders. Voorts heb je nog te maken met licht en rook effecten, wat aardig wat cameratechniek vereist. Hoe meer effecten, hoe mooier ik het vind! Het fotograferen van een evenement geeft mij altijd power, wat overkomt van de aanwezige vrolijke mensenmassa. ...
...