Op mijn 16e verjaardag kreeg ik een camera kado van mijn vader. Sindsdien heeft fotografie mij nooit meer losgelaten. Vooral toen de digitale fotografie opkwam, ben ik heel veel beelden gaan schieten. Ik maakte voornamelijk vrij werk, maar de laatste jaren richt ik me steeds meer op opdrachten. Het voordeel van het vrije werk is dat ik nu die technieken en inzichten meeneem en toepas bij de opdrachten. Ik hou van natuurlijke en spontane foto's, ook bij portretten. Natuurlijk licht heeft mijn voorkeur, boven studiolicht. Tegenwoordig richt ik me steeds meer op straatfotografie en ben dan ook vaak te vinden in de straten van Amsterdam, vaak rond drukbezochte plekken in het centrum. Geluk is een groot woord. Om het te vinden, ook in de fotografie, heb je onbevangenheid nodig. Onbevangen kijken naar dingen, naar mensen. Ik kan heel gelukkig worden van een foto die me verrast. Vaak heb je na afloop van een shoot bepaalde favorieten in je hoofd zitten, maar mooier is als opeens onverwachts een hele geslaagde foto voorbijkomt, waarin alles lijkt te kloppen: kleur, compositie, gevoel, uitstraling, kadrering. Maar van een blije opdrachtgever word ik ook gelukkig! Ook kan ik heel gelukkig worden van (alternatieve) muziek en films. De wereld bekijken door een camera blijft magisch. Je bent daardoor steeds op zoek naar schoonheid. Als ik ergens heenga, neem ik eigenlijk altijd een camera mee. Dat is niet altijd even leuk voor het gezelschap. Ik ben begonnen met fotografie in Groningen in mijn studententijd. Zwart-wit fotografie cursus gevolgd en zelf geleerd hoe je ontwikkelt en afdrukt. Toevallig heb ik kort geleden weer een analoge camera gekocht (in Japan)! Slow-fotografie is weer helemaal in. Fotografie heeft veel met tijd te maken. Foto's zetten objecten en mensen stil in de tijd. Als ik in mijn fotoarchief kijk dan krijgen oude foto's, foto's die ik al lange tijd niet gezien heb, soms meer diepgang omdat je ziet (of voelt) dat er tijd is verstreken tussen het moment van maken en bekijken.
7 jaar ervaring
Bij een feestje vind ik het belangrijk om niet hinderlijk aanwezig te zijn, maar te doen alsof ik een feestganger ben zodat ik de beste foto's kan maken (fly on the wall). Het mooie is ook dat je mee kan liften op de energie en de vrolijkheid.\n\nBij een feestje vind ik het belangrijk om niet hinderlijk aanwezig te zijn, maar te doen alsof ik een feestganger ben zodat ik de beste foto's kan maken (fly on the wall). Het mooie is ook dat je mee kan liften op de energie en de vrolijkheid. ...
Een reportage, verslag doen, gaat bij mij heel natuurlijk. Ik hou ervan om de gebeurtenissen vast te leggen op beeld, zonder al te veel invloed uit te oefenen.
Portretten maak je samen. Zodra er ontspanning komt, gaat het meestal vanzelf. Ik hou ervan eerst even met elkaar te praten, wat iemand doet, waar iemand van houdt. Zodoende kunnen we ook een locatie bepalen, want het is belangrijk dat jij je op je gemak voelt. \n\nPortretten maak je samen. Zodra er ontspanning komt, gaat het meestal vanzelf. Ik hou ervan eerst even met elkaar te praten, wat iemand doet, waar iemand van houdt. Zodoende kunnen we ook een locatie bepalen, want het is belangrijk dat jij je op je gemak voelt. ...
Het is mooi om verslag te kunnen doen in het theater, vooral vanwege de sfeer. Omdat er meestal met spotlights wordt gewerkt krijg je vaak spannende beelden met veel zeggingskracht. Als een foto de sfeer en het gevoel vangt van het optreden is het helemaal geslaagd. Het is prettig om bij een evenement aanwezig te zijn waar mensen het naar hun zin hebben of opgaan in het evenement zelf. Als fotograaf zit je er dan middenin en daar houd ik van. Je wordt dan de zogezegde 'vlieg aan de muur' die alles observeert en vastlegt. Soms is het lastig afstand te bewaren (letterlijk), want te dichtbij is ook niet altijd goed, omdat de context, het geheel soms wordt verloren. Maar bovenal is het leuk en leerzaam om bij een evenement aanwezig te zijn! ...
...