De strik van 100 euro


Hoe verhoog ik als fotograaf mijn waarde voor mijn klant? In een andere video is er gesproken over het feit dat fotografen het moeilijk vinden om een prijs te bepalen. Toen is er duidelijk uitgelegd dat het over het algemeen niet om de prijs gaat, maar om waarde. Dan is de vraag: hoe kan ik waarde verhogen? Robert heeft zelf in zijn fotostudio daar een prachtig voorbeeld van gehad.

Hoe bepaal je een prijs?

Hoe bepaal je een prijs? Robert had geen idee. De importeur van de fotolijsten gaf aan dat je de inkoopprijs maal 2,5 moest doen, dat is je verkoopprijs. Robert vond dat onzin, want die lijst om de ene foto levert misschien een andere waarde op dan bij een andere foto. Dezelfde lijst in een kunstgalerie met iets moois er in, heeft een andere waarde. Heel simpel, de Nachtwacht kun jij uitdrukken in de waarde voor ons volk of in kilo’s verf en kilo’s canvas. Het is nogal een verschil welke prijs er dan aan hangt.

Wat heeft Robert dus gedaan? Hij heeft foto’s ingelijst, deze liet hij aan een aantal potentiële klanten zien en vroeg wat ze er van vonden. Ze gaven dan iets aan en op een gegeven moment wist Robert wat de richtprijs moest zijn. Toen heeft Robert een hele mooie strik om de lijst heen gedaan. Die liet hij aan andere potentiële klanten zien en vroeg opnieuw wat zij ervan vonden. Toen werd de richtprijs hoger. Een strik, een lintje van eigenlijk bijna niks, heeft een waardeverschil van €100,- veroorzaakt! Dat is heel bijzonder, want dat betekent dat die waarde niet alleen in het product zit, maar ook in alles wat er omheen zit. Robert kan daar een heel mooi ander voorbeeld van geven. Iedereen kent Apple, zij zijn daar heel erg succesvol in. Wat kost zo’n telefoon om te maken? Ongeveer €80,- misschien en dan nog heel veel ontwikkelingskosten, maar toch krijgen ze het voor elkaar om die telefoon voor €700,- aan jou te verkopen, terwijl een Samsung misschien de helft kost. Hoe komt dat? Het hele verhaal klopt. Zelfs het doosje, de verpakking, is mooi wit, het voelt zacht.

Stel je nu eens voor dat die Apple in een cellofaantje geleverd zou worden. Zou je er dan €700,- aan uitgeven? Robert niet. Deze verpakking klopt helemaal. Oftewel, doe iets met hoe jij jouw beelden aflevert. Of daar een fles wijn bij zit, of daar nou een prachtige verpakking omheen zit of dat daar iets persoonlijks bij zit, of er iets handgeschreven achterop staat of daar misschien een hele mooie strik omheen zit, dat is aan jou. Je zult zien dat daarmee de waarde van jouw afgeleverde product stijgt en daarmee ook jouw succes. Probeer het eens, je zult zien dat het werkt.

28-08-2016


Vorige Volgende

Ik ben professioneel fotograaf en doe mee met Happix!


Dit kan later aangepast worden.

Het wachtwoord moet minimaal 8 tekens bevatten

chatIcon

We maken op onze website gebruik van cookies voor technische en analytische redenen en voor marketingdoeleinden. Hier en hier kun je meer informatie vinden. Ga door als je akkoord gaat.